Вантажі та стропи: що потрібно знати про класифікацію та відповідність параметрів

18.06.2021

Процес кріплення вантажів здійснюється за допомогою строп. Ними виконується обв’язка виробів транспортування.

Усі вантажі прийнято класифікувати за ознаками: тип, маса, розмір.

За типом виділяють штучні, насипні, що штабелюються і рідкі вироби. В окрему підгрупу включають газоподібні матеріали, що транспортуються в балонах.

За розмірами виділяють габаритні, негабаритні та довгомірні вироби. До габаритних вантажів відносять предмети, розміри яких не перевищують габарити рухомого складу платформи наземного колісного транспорту. Негабаритним вважаються деталі, розміри яких виходять за габарити рухомого складу залізниць або наземного безрейкового транспорту. До довгомірних вантажів відносять вироби, що мають спеціальні обриси.

Поділ по масі дозволяє виділити 3 основні групи елементів:

  • легковагі (менше 250 кг);
  • великовагові (0,25-50 т);
  • супер великовагові (понад 50 т).

Існують також мертві вантажі (вироби, що закріплені на фундаменті за допомогою анкерних болтів, елементи, зариті в землю, а також предмети, притиснуті іншим предметом). Але транспортування за допомогою крана заборонено з міркувань безпеки.

Для переміщення кожного з видів вантажів використовуються певні типи строп. Так для транспортування металопрокату доцільно використовувати канати, укомплектовані захватами; кільцеві стропи незамінні при виконанні операції підйому та транспортування труб на канаті. Для переміщення обладнання та корпусних елементів оптимально застосовувати універсальні петльові стропи. Для підйому та транспортування сталевих та з/б елементів застосовують траверси, що допускають багатоярусне кріплення деталей.

Для організації стропування використовують троси з числом гілок у діапазоні від 1 до 4. Однією галкою дозволяється кріпити труби, деталі, оснащені невеликим по центру, а також листи, на торці яких монтується спеціальне безпечне захоплення. Необхідна кількість канатів розраховується виходячи з характеристик виробів та гранично допустимого значення кута між гілками.

Під час організації стропувальних робіт фахівцями враховуються також: тип матеріалу, місцезнаходження центру тяжкості, критерій небезпеки вантажу.

Все це дозволяє правильно підібрати тип та вид строп, а також зрозуміти необхідність застосування захоплюючих пристроїв та додаткових елементів, що захищають троси від впливу надмірних навантажень.